Ga naar de inhoud

Pagina laatst bijgewerkt op: 20/06/2018

Notice: Undefined index: items in /home/sumocoders/apps/farmakabe/releases/20190613121404/vendor/spoon/library/spoon/template/compiler.php(708) : eval()'d code on line 1

Jaarverslag 2015 vzw Farmaka

Geschreven door Didier Martens op in de Categorie: Intern nieuws

Er beweegt heel wat bij vzw Farmaka. Ook het afgelopen jaar zaten onze medewerkers niet stil. In ons Jaarverslag 2015 krijgt u een bondig overzicht van onze werking en de EBM projecten die we realiseren.

Jaarverslag 2015 vzw Farmaka

In de eerste helft van de jaren negentig werd de term Evidence Based Medicine geïntroduceerd. Ondertussen claimt bijna iedereen die actief is op medisch en farmaceutisch gebied een EBM-aanpak. Toch staan we in de praktijk vaak nog ver van de beoogde wetenschappelijke aanpak. Dat leidt tot verkwisting van middelen waarvan de patiënt het belangrijkste slachtoffer is.

Lang voor er sprake was van EBM, ontwikkelde Farmaka projecten ter promotie van het verantwoord medicijngebruik op basis van een kritische wetenschappelijke analyse. Het doel blijft onveranderd, maar de projectorganisatie evolueert. Steeds weer kijken we hoe we ons aanbod kunnen vernieuwen en verbeteren.

We zijn alvast trots op de resultaten van het afgelopen jaar. Het Formularium Ouderenzorg werd volledig vernieuwd. De online versie is gebruiksvriendelijker en toegankelijker. Onze onafhankelijke artsenbezoekers realiseerden meer dan 8.000 bezoeken en bereikten 38% van de actieve huisartsen. Een dubbel record dat mee het gevolg is van de reorganisatie van dit project.

Ook de komende jaren willen we verder innoveren. Een nauwere samenwerking en afstemming met de andere onafhankelijke EBM-organisaties is daarbij noodzakelijk. Daarover zijn alle betrokken organisaties het eens. In de regeringsverklaring wordt de term Evidence Based Practice maar liefst tien keer gebruikt. Toch is het op vandaag nog niet duidelijk welke rol de minister voorziet voor de onafhankelijke EBM-organisaties.

We rekenen erop dat er in 2016 een duidelijk beleidskader en een meerjarenplanning wordt uitgewerkt. Want 25 jaar nadat EBM een begrip werd, blijft er nog een pak werk voor de boeg om te komen tot een betere gezondheidszorg.

In afwachting kan u in dit jaarverslag 2015 alvast in detail lezen wat Farmaka het voorbije jaar gerealiseerd heeft.

Registreer u en blijf op de hoogte

U wil op de hoogte blijven over onze projecten?